Vi er stolte av Hafiz!

Foto: Mimsy Møller

Tekst: Sissel Hoffengh

Bilde: Mimsy Møller

Jobben som vaktmester på Fernanda Nissen skole er den første faste jobben Hafiz Mohammed har. Han er en av 40 vaktmestere som Raymond Johansen nå ansetter på osloskolene.

– Jeg har jobbet som bygningsarbeider og som vaktmester tidligere, men dette er første gang jeg er blitt fast ansatt, sier Hafiz Mohammed, som er palestiner og kom til Norge i 2000. I nesten hele sin tid i Norge har han vært «altmuligmann» og jobbet på oppdrag.

– En fast jobb gir trygghet, både for meg selv, familien min og ikke minst for skolen som nå har en fast person å gå til når noe må fikses, sier han til Dagsavisen.

Forbilde

Hafiz Mohammed er veldig stolt over jobben, og han har med sitt smittende humør rukket å bli veldig populær blant elevene på Fernanda Nissen skole. Nylig fikk han og en gruppe elever besøk av byrådsleder Raymond Johansen (Ap) og skolebyråd Inga Marte Thorkildsen (SV). Spesielt barna synes det er stas å få være med Hafiz Mohammed rundt når han skal vise hva en vaktmesters jobb består av. I tillegg til å sørge for skolens vedlikehold og bidra til sikkerheten, har vaktmesteren også en viktig jobb som voksenperson og rollemodell blant barna. Ofte får barna lov til å henge med han på verkstedet.

– Ikke minst kan han gi håndverksfagene en boost gjennom å være et forbilde som mange ser opp til, sier Inga Marte Thorkildsen.

– Vi synes han er flink. Og litt tøff, sier Armand stolt.

– Første gang jeg møtte han så ble jeg veldig glad. Han passer så godt på skolen vår og fikser ting. Han sier aldri nei, sier Mirab, som sammen med den populære vaktmesteren og skolekameratene Armand og Angelo viser politikerne rundt på skolen.

– Han er blid og ser alle, sier Angelo.

Eierskap

Høyre-byrådet la i sin tid skolevaktmesterjobben ut på anbud, noe som førte til at skolene ikke lenger hadde fast vaktmester. Isteden måtte rektor fylle ut «behovsmeldinger» som så ble sendt til et privat firma som så kom og rettet feil. I tillegg ble en del praktiske, forefallende oppgaver overlatt til lærere og andre ansatte på skolene.

– Hafiz er et typisk ja-menneske, det er aldri noe problem med å få han til å fikse ting. Det gir en egen trygghet, og handler om at en fast vaktmester vil ha et helt annet eierskap til skolen, enn et firma der man kanskje aldri møter den samme personen når noe skal gjøres, sier fungerende rektor på Fernanda Nissen skole, Norman Vik Øvrebø.

– Nå var vi heldige fordi Hafiz har jobbet her siden vi startet denne skolen i mai i fjor. Den nærheten han har til skolen betyr enormt mye, og gjør ikke minst min jobb mye enklere, sier han.

Teknisk krevende
Vaktmesterjobben innebærer langt mer enn å måke snø og utføre forefallende arbeid, vedlikehold og reparasjoner etter hærverk.

– Å være vaktmester for 20 år siden er ikke det samme som å være vaktmester nå, sier Norman Vik Øvrebø.

– Det er etter hvert blitt en teknisk krevende jobb der den som skal utføre jobbene må ha en teknisk utdannelse og erfaring.

Og Hafiz Mohammed har begge deler.

– Jeg har utdanning som ingeniør og jobbet 14 år i byggebransjen som tømrer. Men en skade i ryggen gjorde at jeg måtte skifte jobb og før jeg kom hit jobbet jeg i seks måneder som vaktmester på Aker sykehus, forteller Hafiz Mohammed.

– Jeg liker å jobbe teknisk og med bygg, så dette er den perfekte jobben for meg, men det er viktig å kjenne bygget godt, og vite hvor alt er, sier Hafiz Mohammed.

God butikk

Alt i bygget, fra strøm til brannsikring og sikkerhetsalarm styres elektronisk, med direkte kontakt til hans telefon dersom noe uforutsett skjer. I tillegg har han bestillerkompetanse når det behøves å hente inn spesialiserte fagfolk for å fikse et problem.

– Og akkurat det er helt fundamentalt. Hafiz kan selvfølgelig ikke ordne alt, men han vet hva som må ordnes og hvem som må ordne det. At han i tillegg har et sterkt eierskap til bygget, er en vinn-vinn-situasjon, sier Raymond Johansen.

– Så det å innføre vaktmesterordningen igjen, slik som vi gjør nå, er god butikk. I tillegg til at det er veldig bra for skolen, er det også bra for respekten for håndverksyrker. Elevene kan se at det er kunnskapsorientert og verdifullt, sier Johansen.