Vi tar med oss kunnskapen fra konflikt og hvordan vi kan trene på å løse og se konflikter fra ulike perspektiver, inn i neste fokusområde. Å kunne vise godhet for andre er en viktig del av vår sosiale kompetanse, samtidig som det bidrar til å kunne bli ansvarsbevisste medborgere i samfunnet. Når vi klarer å forstå andres handlinger, kan stigmatisering av enkeltpersoner og grupper bli vanskeligere. Forskere mener at empati kan danne motvekt til mobbing og voldsbruk blant barn og unge.
Kunnskap: Elevene får kunnskap om at medfølelse handler om å kunne sette seg inn i andre menneskers situasjon. At empati kan oppøves, og at det å vise godhet for andre er en viktig del av vår sosiale kompetanse.
Ferdighet: Elevene får øve på å ta en annens perspektiv.
Verdi: Elevene får snakke om hva det betyr for den enkelte å vise godhet for andre.
For å trene opp evnen til medfølelse, må tre grunnpilarer på plass først:
- Trygghet eller sikkerhet er det aller viktigste for mennesker. Vi trenger en base hvor vi vet vi hører til og kjenner at vi har en plass.
- Vi trenger mennesker som gir oss trygghet og som vi kan stole på.
- Når vi forstår egne følelser og aksepterer de, kan vi regulerer dem på hensiktsmessige måter.
Vi skal være en arena der alle barn blir møtt med varme og trygge voksne.