Forskning bekrefter betydningen
Norsk forskning viser at foreldreengasjement har stor betydning for både skoleprestasjon og læringsmiljø. Ifølge Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger bidrar et nært samarbeid mellom skole og hjem ikke bare til et bedre læringsmiljø, men også til økt læringsutbytte for den enkelte elev.
Den britiske SEED-studien (School and Early Education Development, 2025) har vist at barn med foreldre som kombinerer tydelige rammer med varme og støtte – en såkalt autoritativ foreldrestil – presterer bedre faglig og sosialt. Dette understreker hvor viktig foreldre er som rollemodeller og støttespillere.
Ikke "sy puter under armene"
I en artikkel publisert i Bergens Tidende (2025) advares det mot at engasjementet også kan tippe over i noe som ikke lenger er til barnets beste. Psykolog Hedvig Montgomery beskriver dette som «optimaliserende foreldre» – voksne som tar for mye kontroll og overtar oppgaver barnet burde få mestre selv.
Når foreldre for eksempel pakker barnets sekk eller stadig griper inn i små hverdagsutfordringer, sender det signaler om at barnet ikke klarer ting på egen hånd. Dette kan skape avhengighet og svekke barnets tro på egne ferdigheter.
Finn balansen
Balansen er individuell. Foreldres engasjement bør handle om å være til stede, vise interesse og tilby støtte når det trengs – men også om å gi barna frihet til å feile, lære og vokse. Den gode foreldrerollen ligger ikke i å fjerne alle hindringer, men i å hjelpe barna til å bygge styrke, selvtillit og selvstendighet.